Wapń a zdrowe zęby

Zdrowe i zadbane zęby wymagają od nas prawidłowej higieny jamy ustnej, a także dostarczania odpowiedniej ilości makroelementów. Najważniejszymi są fosfor oraz wapń. Czy wapń dostarczać tylko z suplementami? Nie. Suplementy są dodatkiem, który ma za zadanie uzupełnić niedobory naszej diety – nie odwrotnie. Są dobrym rozwiązaniem, w momencie, gdy nie możemy zadbać o dobrze zbilansowane...

posiłki. Oczywiście wapń znajdziemy nie tylko w tradycyjnym mleku. Występuje on także w przetworach mlecznych zdecydowanie łatwiej przyswajalnych przez organizm, tj. jogurty, mleko, chude twarogi oraz sery żółte. Nie zapominajmy również o doskonałym mleku kozim, bardzo zdrowym i dość łatwo przyswajalnym.

Czy wapń można dostarczać sięgając po inne pokarmy niż nabiał?

Oczywiście, że tak. Znajdziemy go w ziarnach słonecznika, sezamu, dyni, a także w orzechach, maku czy suszonych owocach moreli. Pierwiastek występuje w roślinach strączkowych i zielonych warzywach, zwłaszcza w brokułach, natce pietruszki, kapuście, jarmużu i brukselce. Do tego tłuste, morskie ryby. Są one także bogate w witaminę D, ułatwiającą wchłanianie tego pierwiastka.

Jakich produktów należy unikać?

Wapń nie lubi towarzystwa kawy, herbaty, soli i napojów typu Cola. Poza tym jego wchłanianie obniżają rośliny bogate w szczawiany – buraki, szpinak, szczaw.